WYDANIA CYFROWE CZASOPISM I – IV 2020 roku
sprzedaż wydań cyfrowych czasopism w 2019 i 2020 roku
MIESIĄCE |
Sprzedaż egzemplarzowa
|
Prenumerata
|
Sprzedaż e-wydań |
---|---|---|---|
Styczeń 2020 | 5 147 | 108 260 | 113 407 |
Luty 2020 | 6 415 | 93 439 | 99 854 |
Marzec 2020 | 9 078 | 146 556 | 155 634 |
Kwiecień 2020 | 18 708 | 203 708 | 222 416 |
SUMA | 39 348 | 551 963 | 591 311 |
MIESIĄCE |
Sprzedaż egzemplarzowa
|
Prenumerata
|
Sprzedaż e-wydań |
---|---|---|---|
Styczeń 2019 | 3 867 | 93 972 | 97 839 |
Luty 2019 | 4 526 | 84 287 | 88 813 |
Marzec 2019 | 3 651 | 87 572 | 91 223 |
Kwiecień 2019 | 4 150 | 85 018 | 89 168 |
SUMA | 16 194 | 350 849 | 367 043 |
Patrząc na dane czasopism z bieżącego roku dla poszczególnych miesięcy, widoczny jest znaczący wzrost zarówno sprzedaży egzemplarzowej, jak i prenumeraty wydań cyfrowych w marcu, a następnie dalszy skokowy wzrost w kwietniu. Sprzedaż egzemplarzowa e-wydań wzrosła w marcu o 76% w stosunku do stycznia, następnie w kwietniu nastąpił kolejny wzrost o 106%. Ostatecznie porównując dane kwiecień-styczeń można mówić o prawie trzykrotnym wzroście sprzedaży egzemplarzowej e-wydań (o 263%)! Z kolei prenumerata e-wydań wzrosła w marcu o 35% w stosunku do stycznia, po czym w
kwietniu nastąpił kolejny wzrost o 39%. Ostatecznie porównując dane kwiecień-styczeń dla prenumeraty e-wydań widoczny jest wzrost o 88%!
Można więc z pewnością mówić o rosnącym zainteresowaniu czytelników cyfrowymi formami czasopism. Jest to wyraźna tendencja wzrostowa w porównaniu z zeszłym rokiem. Jednocześnie obserwowane są skokowe przyrosty danych w tym zakresie w marcu i kwietniu bieżącego roku, a więc w pierwszych miesiącach pandemii. Wzrosty te pokazują, że czytelnicy chętnie sięgają po te wygodne i łatwo dostępne formy wydań czasopism, zarówno w formie zakupu pojedynczych egzemplarzy, jak i zamawiania ulubionych periodyków na dłuższe okresy.
Zaobserwowano znaczące wzrosty sprzedaży e-wydań czasopism. Ponadto warto zwrócić uwagę na dwie inne kwestie wyłaniające się z wyżej przytoczonych danych. Po pierwsze są to znaczne różnice w popularności e-wydań w zależności od periodyczności pisma – tygodniki cieszą się pod tym względem ogromną popularnością (niemal 92% w ogólnej puli sprzedawanych czasopism), przewyższając tym samym inne czasopisma. Po drugie ciekawym elementem jest także różnica w rankingach pism tych samych periodyczności. W zależności od tego, czy w analizie uwzględnione są prenumeraty czy sprzedaż egzemplarzowa rankingi, zarówno tygodników, jak i miesięczników wyglądają inaczej, chociaż pozornie mogłoby się wydawać, że jeżeli pismo cieszy się dużą popularnością w kategorii prenumeraty, to powinno tak też być przy sprzedaży egzemplarzowej.
Te dwie kwestie mogą wskazywać na to, że czytelnicy wybierają chętniej prenumeraty w przypadku pism, które dostarczają świeże, bieżące informacje (stąd taka popularność np. tygodników opinii) oraz w przypadku tytułów prasowych, które dotyczą określonej tematyki, których czytelnik nie znalazłby w innych źródłach (stąd wysoka sprzedaż prenumerat miesięczników specjalistycznych).
Wysoka sprzedaż egzemplarzowa może natomiast świadczyć o tym, że konkretny tytuł prasowy zawierał wyjątkowo ciekawe treści, stąd czytelnicy decydowali się na zakup danego numeru, ale już nie na wykupienie stałego dostępu w formie prenumeraty. Jest to z pewnością inna grupa czytelników – podejmująca decyzje zakupowe z uwzględnieniem konkretnych treści, a nie tematyki czy charakteru danego pisma. Dlatego tak istotne jest odrębne spojrzenie na kategorie prenumeraty i sprzedaży egzemplarzowej – nie są to tylko teoretyczne podziały tytułów prasowych, ale także praktyczne informacje dla wydawców i reklamodawców na temat specyfiki pism i ich czytelników.