e-wydaNIA - prasa w dobie koronawirusa

czym są e-wydania
i GDZIE JE KUPIĆ?
O tym, czym są e-wydania, w jakiej formie można je zamówić oraz czy jest to jeden ze sposobów na rozwój prasy w Polsce, zapytaliśmy przedstawicieli wydawnictw z całego kraju. Zachęcamy do zapoznania się z tym, co nam odpowiedzieli!
E-wydania cieszą się coraz większą popularnością zarówno wśród wydawców, jak i czytelników prasy, ponieważ często zapewniają dogodny dostęp do tytułów prasowych. Obecnie, z uwagi na sytuację epidemiologiczną w Polsce, jeszcze bardziej wzrasta zapotrzebowanie na dostęp do prasy w formie cyfrowej. Czym są e-wydania? To elektroniczna wersja pism drukowanych i, co ważne, jest to wersja odpowiadająca w całości formie papierowej – wraz z zachowaniem treści, artykułów oraz reklam prasowych. Obecnie 29 wydawców deklaruje e-wydania w naszym audycie, dzięki czemu posiadamy dane na temat 83 tytułów prasowych aktualnie ukazujących się w wersji elektronicznej. Poniżej prezentujemy wybrane case studies wydawców na temat tego, gdzie i jak można zakupić tytuły prasowe online.
sprzedaż e-wydań pism

AGORA

Gazeta Wyborcza / Wyborcza.pl

Wysokie Obcasy Extra

Wysokie Obcasy Praca

Książki. Magazyn do czytania

wydawnictwo agora logo

„Gazeta Wyborcza” to jeden z najbardziej rozpoznawalnych dzienników w Polsce. Obecnie dostęp do materiałów „Wyborczej” – tekstów,  wideo, interaktywnych grafik, podcastów, transmisji on-line – jest możliwy na kilku platformach: w formie tradycyjnego wydania papierowego oraz na intensywnie rozwijanej platformie cyfrowej –  poprzez subskrypcje treści i e-wydania. Platformy te w coraz większym stopniu się przenikają – np. czytelnicy sobotnio-niedzielnego wydania prasowego otrzymują na weekend dostęp do Wyborcza.pl. Z kolei każdy subskrybent tego serwisu może czytać treści „Wyborczej” także w postaci e-wydania, czyli w formie odzwierciedlającej lubiany przez wielu czytelników prasowy układ treści, który eksponuje atrakcyjne okładki, zdjęcia i reklamy.

„Gazeta Wyborcza” weszła na ścieżkę cyfrowej transformacji bardzo wcześnie – już w lutym 2014 r. jako pierwszy polski tytuł wprowadziła system limitowanego dostępu do swoich treści i ofertę płatnej prenumeraty cyfrowej. Od tego czasu Wydawca wdraża kolejne rozwiązania i narzędzia wspierające ten proces.

Wszystkie subskrypcje cyfrowe oferowane obecnie przez „Gazetę Wyborczą” gwarantują jednoczesny dostęp do e-wydania dzięki możliwości przeglądania numeru w tradycyjnej wersji na każdym czytniku cyfrowym: na komórce, tablecie czy desktopie – w serwisie Wyborcza.pl i aplikacji Wyborcza.

Zainteresowani dostępem do cyfrowej wersji „Wyborczej” korzystają przede wszystkim z oferty subskrypcyjnej Wyborcza.pl, wybierając spośród różnych wariantów prenumeraty, obejmujących różne okresy. Obok wersji podstawowej, gwarantującej nielimitowany dostęp do wszystkich tekstów w serwisach Wyborcza.pl, a także zapewniającej możliwość czytania artykułów na dowolnym urządzeniu, dostępna jest też wersja premium. Daje ona użytkownikom dodatkowo dostęp m.in. do archiwum tekstów, dodatkowych prenumerat, zaproszeń na wydarzenia czy treści magazynów Agory.

Subskrypcję cyfrową „Gazety Wyborczej” wraz dostępem do e-wydania można zakupić bezpośrednio na stronie Prenumerata.Wyborcza.pl lub poprzez aplikację mobilną na urządzenia z systemami Android i iOS. Niezależnie od tej ścieżki e-wydania „Wyborczej” są dostępne również u dystrybutorów e-prasy, np. w księgarni internetowej Publio.pl. Dodatkowo zespół „Wyborczej” rozwija współpracę z partnerami zewnętrznymi, oferując możliwość zakupu subskrypcji. Cyfrowy dostęp do treści „Gazety Wyborczej” jest nieustannie promowany przez zespół dziennika. Realizowane kampanie reklamowe, akcje promocyjne i informacyjne skupione są wokół subskrypcji cyfrowych. W ramach przyzwyczajania miłośników papierowego wydania „Gazety Wyborczej” do równoczesnego korzystania z treści online – na Wyborcza.pl lub w aplikacji, w formie internetowego serwisu lub e-wydania – w gazecie udostępniane są specjalne kody do serwisu.

Wydawca uznaje subskrypcje, w tym e-wydania, za najdynamiczniejszy i najbardziej przyszłościowy model funkcjonowania prasy. Jego zdaniem subskrypcje to model bogatszy i bardziej elastyczny niż samo e-wydanie. Już teraz widać efekty takiej strategii w postaci nie tylko ciągle rosnącej liczby prenumerat cyfrowych, ale też satysfakcji czytelników i umacnianiu pozycji rynkowej.

wydawnictwO bonnier business

PULS BIZNESU

wydawnictwo bonnier logo

W „Pulsie Biznesu”, w ramach elektronicznego dostępu do treści, wydawca koncentruje się na subskrypcji, czyli pełnym dostępie do serwisu pb.pl, w którym czytelnicy mogą znaleźć nie tylko artykuły dostępne w najnowszym wydaniu, ale jeszcze więcej treści niż w dzienniku, które publikowane są przez cały dzień, zarówno w postaci artykułów, jak i materiałów audiowizualnych. E-wydania udostępniane są za pomocą platformy dostępnej pod adresem e.pb.pl i właśnie ze względu na strategię opartą na rozwoju modelu subskrypcyjnego dostęp do platformy, umożliwiającej skorzystanie zarówno z najnowszego e-wydania, jak i e-wydań archiwalnych, stanowi część usługi subskrypcji „Pulsu Biznesu” w wersji Premium. Zakup subskrypcji możliwy jest bezpośrednio na stronie pod adresem pb.pl/subskrypcja oraz w ramach kontaktu bezpośrednio z zespołem obsługi klienta, dostępnym pod adresem e-mail prenumerata@pb.pl. Zakup subskrypcji możliwy jest także za pośrednictwem aplikacji mobilnej, za pomocą której także można korzystać z e-wydań, również w formie dostępu offline, po wcześniejszym pobraniu wybranego e-wydania.

Promocja e-wydania różni się istotnie od promocji prasy drukowanej, ponieważ w „Pulsie Biznesu” e-wydanie to element większego produktu, którym jest subskrypcja Premium. Promocja subskrypcji jest skoncentrowana niemal wyłącznie na działaniach online, zarówno bezpośrednio w serwisie pb.pl, jak i poza nim, a promocja samego e-wydania to promocja świadczenia w ramach subskrypcji. Wydawca nie promuje dostępu wyłącznie do e-wydania, ponieważ zakłada, że czytelnicy „Pulsu Biznesu”, którzy korzystają z elektronicznego dostępu do treści mogą być zainteresowani także innymi treściami, które publikowane są w serwisie każdego dnia, przez całą dobę.

Wśród odbiorców pisma jest grono czytelników, dla których oprócz dostępu do pb.pl istotny jest także dostęp do e-wydania. To użytkownicy przyzwyczajeni do formatu stanowiącego odzwierciedlenie gazety oraz ceniący sobie wcześniej dostęp do treści, ponieważ subskrybenci „Pulsu Biznesu” z dostępu do e-wydania mogą korzystać już o 22.00, na dzień przed pojawieniem się wydania drukowanego u prenumeratorów i w kioskach. Mając na uwadze potrzeby tego grona czytelników wydawca zamierza wciąż rozwijać dostęp do e-wydań, jednak nie widzi potencjału w sprzedaży dostępu wyłącznie do e-wydania, ze względu na przekonanie, że pełny dostęp do pb.pl (jednocześnie z dostępem do e-wydania) jest atrakcyjniejszym produktem dla czytelników. Jest w nim zawarty także dostęp do treści, które pojawiają się na bieżąco w Internecie.

wydawnictwo corner media

dziennik wschodni

dziennik wschodni logo

Także Corner Media, wydawca gazety “Dziennik Wschodni” widzi duży potencjał w sprzedaży e-wydań, szczególnie w tym trudnym czasie, jakim jest zmaganie się z epidemią koronawirusa. Wydawca podjął szybkie działania, żeby dostosować się do wymogów rynku, które przecież zmieniły się praktycznie z dnia na dzień – przez kwiecień prowadził promocję e-prenumeraty za 1 złoty za miesiąc, by pozyskać nowych czytelników i przekonać ich do tej właśnie formy kontaktu z gazetą. Jak twierdzą przedstawiciele Corner Media, wstępne wyniki są obiecujące i wydawca ma nadzieję, że po okresie promocyjnym część czytelników zdecyduje się przedłużyć e-prenumeratę na normalnych warunkach.

Warto wspomnieć, że sprzedaż e-wydań w wydawnictwie funkcjonuje od minimum 6 lat, ale to właśnie obecnie sytuacja sprawiła, że skupienie uwagi na tej formie wydawania prasy stało się szczególnie istotne. Dzięki temu, że “Dziennik Wschodni” był już wcześniej dostępny w różnymi kanałami w wersji elektronicznej, to przystosowanie było z pewnością łatwiejsze. “Dziennik Wschodni” można zakupić zarówno poprzez  zewnętrzne platformy, jak i korzystając ze specjalnego moduł do obsługi e-prenumeraty opracowanego na potrzeby wydawnictwa przez firmę obsługująca oficjalną stronę internetową Corner Media.

wydawnictwo forum sa

gazeta polska codziennie

dziennik gazeta polska

Sprzedaż e-wydań “Gazety Polskiej Codziennie” odbywa się poprzez oficjalną stronę internetową pisma. Prenumerator ma kilka możliwości wyboru zgłaszając chęć zakupu pisma: może samodzielnie zakupić dziennik korzystając ze strony, może również złożyć zamówienie telefonicznie lub mailowo. Po otrzymaniu płatności, uruchomione zostaje konto, na wskazany przez płatnika adres mailowy. Wydawca podkreśla jednak, że koncentruje się bardziej na opcji samodzielnego zakupu przez klienta pisma za pomocą formularza na stronie internetowej.

“Gazetę Polską Codziennie” można również zakupić za pomocą platform dystrybutorów ekiosk.pl i ePrasy, na których dostępne są obszerne bazy pism różnych periodyczności i kategorii tematycznych. Platformy te stają się coraz bardziej popularną formą zakupu prasy, ponieważ umożliwiają przejrzysty dostęp do e-wydań czytelnikom zainteresowanym zakupem nie tylko jednego pisma, ale także wielu tytułów prasowych.

Jak podkreśla wydawca “Gazety Polskiej Codziennie”, prasa elektroniczna jest obecnie wskazywana jako bezpieczniejszy sposób otrzymywania tych samych wiadomości, co w sposób tradycyjny. Dlatego też jest promowana coraz częściej i bardziej intensywnie za pomocą różnorodnych kanałów komunikacji z czytelnikami, zarówno tymi obecnymi, jak potencjalnie zainteresowanymi otrzymywaniem pisma.

Zapytaliśmy także o sam proces wdrożenia elektronicznej wersji gazety –  był on bardzo szybki, gdyż w pracę zaangażowane było jedynie 5 osób. Przy czym projekt cały czas podlega modyfikacjom, aby sprostać zmieniającym się wymogom rynku. Jest to związane z szukaniem nowych rozwiązań, aby jak najbardziej uprościć proces zakupu a następnie korzystania z materiałów. Proces został rozpoczęty po to, aby stworzyć alternatywę dla tradycyjnego sposobu dystrybucji prasy. Jak podkreśla wydawca, ten sposób sprzedaży nie zastąpi na razie wydania papierowego, ale jest bardzo perspektywiczny, szczególnie w przypadku dzienników, których sprzedaż opiera się na regularności zakupu przez czytelnika.

Wydawnictwo fratria

sieci

w sieci historii

wydawnictwo fratria logo

Grupa Medialna Fratria prowadzi sprzedaż e- wydań/e-prenumerat kilkoma kanałami:

Do promocji e-prenumeraty wykorzystywane są narzędzia na portalach i w tytułach prasowych wydawcy. W obecnej sytuacji związanej z epidemią koronawirusa, wydawca rozszerzył promocję związaną z możliwością zakupu e-wydania i komunikaty są również kierowane do czytelników wydań papierowych.

Grupa Medialna Fratria obecna jest w sieci od początku istnienia wydawanych tytułów prasowych. Pierwotnie – wykorzystując istniejące narzędzia i kanały (App Store, Google Play, e-kioski), ostatecznie uruchomione zostało poprzez stronę internetową Sieć Przyjaciół proste narzędzie, które podlega permanentnemu procesowi poprawy użyteczności (user experience), pozwalające na intuicyjny proces subskrypcji e-wydań. W obecnej chwili czytelnicy poszukują najprostszych rozwiązań – m.in. dostępu do personalizowanego PDF wydania, które nie różni się od wersji print.

Wydawca zauważa, że warunkiem powodzenia jest dostęp do treści print i e-wydania na podobnych warunkach, tj. prenumerata, e-subskrypcja polegają na możliwości sprawnego zakupu ulubionego tytułu, którego treści nie są dostępne za darmo w sieci. Wydawca kładzie nacisk na to, że jest to kwestia bycia fair wobec czytelników, którzy płacą za dostęp do wydań bądź prenumeratę.

wydawnictwo gremi media

parkiet gazeta giełdy

rzeczpospolita

uważam rze historia

wydawnictwo gremi media logo

Gremi Media posiada własny kanał dystrybucji elektronicznych wydań swoich tytułów, obsługiwany przez dystrybutora zewnętrznego własnego jakim jest ekiosk.pl.  Dystrybucja odbywa się w ramach witryn rp.pl, parkiet.com, uwazamrzehistoria.pl oraz webreadera (czytnik on-line), a także aplikacji mobilnych, w tym dostępnych do pobrania w Google Play bądź App Store. Dystrybucja dostępów cyfrowych odbywa się również w ramach witryn rp.pl. parkiet.com. uwazamrzehistoria.pl.

Stosowane formaty plików:

  • e-wydanie – dystrybucja odbywa się z poziomu zamkniętych czytników w formie web oraz mobilnej, serwujących treści będące cyfrową repliką wydania gazety ( PDF);
  • dostęp cyfrowy – dystrybucja odbywa się z poziomu witryny internetowej danego tytułu, dostęp do treści zamkniętej za paywallem;
  • dystrybucja w ramach marek głównych E-Kiosk S.A: ekiosk.pl, nexto.pl, egazety.pl oraz kanałów partnerskich i B2B.

Formy i proces sprzedaży oraz konsumpcji uzależniony jest od logiki i funkcjonalności danego serwisu:

  • ekiosk.pl – e-replika PDF wydania poprzez aplikacje dedykowana dla systemu Windows, Android, iOS – odczyt online i offline oraz czytnik online dostępny w serwisie www;
  • www.nexto.pl – e-replika PDF wydania poprzez aplikację dedykowaną dla systemu Android, iOS – odczyt online i offline oraz czytnik online dostępny w serwisie www;
  • www.egazety.pl – e-replika PDF wydania poprzez aplikację dedykowaną dla systemu Windows, MacOS, Android, iOS – odczyt online i offline.

Dystrybucja odbywa się wyłącznie poprzez dystrybutora zewnętrznego własnego. To preferowany model biznesowy umożliwiający koncentrację kompetencji technologicznych w jednej spółce. Wybrane rozwiązanie zapewnia gwarancję pełnego zabezpieczenia przed nieautoryzowanym dostępem do treści.

Promocja e-wydań znacząco różni się od promocji prasy drukowanej, gdyż jak wynika z prowadzonych badań są to dwa różne produkty, skierowane do innego klienta. Klient cyfrowych prenumerat oczekuje możliwości szybkiego zakupu i szybkiej konsumpcji treści na używanych przez siebie urządzeniach. Z uwagi na ten fakt na stronach rp.pl i parkiet.com wykorzystywane są placementy sprzedażowe umożliwiające zakup prenumeraty w dowolnym czasie w oparciu o rozwiązania e-commerce, bez konieczności kontaktu z Działem Sprzedaży. Uzupełniającym komponentem sprzedażowym jest paywall, który wyświetla się użytkownikom, niemającym wykupionego dostępu do treści. Istotnym elementem promocji marketingowej jest e-mail marketing wśród dotychczasowych prenumeratorów oraz potencjalnych klientów zainteresowanych treściami Rzeczpospolitej i Parkietu.

W przypadku tego wydawcy proces wdrażania e-wydań był długotrwały i ściśle związany z wdrożoną przez Gremi Media strategią transformacji technologicznej. Jak podkreślają przedstawiciele platformy ekiosk.pl, na której można zakupić pisma wydawcy,  z każdym rokiem sprzedaż e-wydań dynamicznie rośnie i stanowi coraz większy udział w ogólnym wolumenie sprzedażowym wydawnictwa. Zwracają także uwagę, że ze względu na tendencje rynkowe rozwój tego obszaru jest kluczowy i podejmowane są kolejne kroki do budowania przewagi konkurencyjnej.

wydawnictwo instytut gość media

gość niedzielny

mały gość niedzielny

gość niedzielny logo

Instytut Gość Media wydaje w formie elektronicznej tytuły “Gość Niedzielny” oraz “Mały Gość Niedzielny” – miesięcznik skierowany do dzieci i młodzieży. Wydawnictwo zdecydowało się wdrożyć różnorodne formy sprzedaży elektronicznych wydań swoich tytuów prasowych. Wydania elektroniczne sprzedawane są na kilka sposobów:

  • eWydania (zarówno metodą online i przez aplikację, pozwalającą pobierać i czytać pisma także na urządzeniach mobilnych);
  • poprzez różne platformy umożliwiające zakup e-wydań, w tym eGazety, ekiosk.pl Nexto;
  • w formie plików PSD przez sklep internetowy należący do wydawnictwa.

Promocja wydań papierowych i elektronicznych różni się głównie kanałami komunikacji – promocję sprzedaży e-wydań prowadzone są głównie na stronie internetowej i na profilach w mediach społecznościowych, poświęconych wydawnictwu i konkretnym tytułom prasowym. Jest to więc promocja skierowana do użytkowników internetu, którzy mają w naturalny sposób większe szanse na zakup wydania w formie elektronicznej.

Wydawca Instytut Gość Media nie koncentruje się jednak na e-wydaniach. Większy nacisk kładzie na czasowe subskrypcje przez stronę internetową, jeżeli chodzi o potencjalne nowe formy dotarcia do czytelnika.

wydawnictwo my company media

my company polska

my company polska logo

Wydawnictwo My Company Media to wydawca magazynu biznesowego “My Company Polska”, skierowanego głównie do sektora MŚP, w tym zarówno do właścicieli firm, jak i kadry managerskiej. W przypadku tego wydawcy e-wydania są połączone z tradycyjną formą prasy – wersja elektroniczna pisma wchodzi w skład prenumeraty Premium czyli wersji papierowej. Oczywiście wersję elektroniczną można zakupić również jako samodzielny produkt, ale wydawca kładzie duży nacisk na przywiązanie do druku. Wersja elektroniczna jest w obu przypadkach dostępna w aplikacji na Android i iOS. Można ją zakupić również u naszych partnerów, w tym między innymi na platformach Publio, ekiosk.pl itd..

Jak podkreślają przedstawiciele wydawnictwa My Company Media, promocja ich tytułu prasowego jest całkowicie skoncentrowana na wersji papierowej. Oznacza to, że w tym przypadku nie odbywa się osobna promocja e-wydań, a jest ona ściśle związana z dotarciem do czytelników zainteresowanych drukiem. Dzieje się tak ze względu na politykę wydawnictwa, dla którego priorytetem jest wersja papierowa. Wydawca widzi potencjał w formie dystrybucji elektronicznej, jednak jest zdania, że nie zastąpi ona wersji papierowej.

niezależne wydawnictwo polskie

gazeta polska

dziennik gazeta polska logo

“Gazetę Polską” można kupić na oficjalnych stronach wydawcy np.  www.gazetapolska.pl,  www.sklep.gazetapolska.pl,  zamówić drogą mailową lub płacąc przelewem . Zamówienia na prenumeratę są podlinkowane do innych portali należących do wydawcy. Oczywiście sprzedaż e-wydań “Gazety Polskiej” prowadzą także podmioty zajmujące się sprzedażą prasy elektronicznej, w tym E-Gazety, ekiosk.pl, Jar, Azymut.

W promocji e-wydań wydawca “Gazety Polskiej” akcentuje głównie takie zalety tej wersji pisma, jak dużo niższe ceny w porównaniu do wersji drukowanej. Przy komunikacji z czytelnikami wydawnictwo stosuje masowy kontakt z odbiorcą, na przykład mailingi na dużą skalę czy newslettery. Dużą zaletą e-wydań są także bonusy do pisma, w postaci książek zarówno dla prenumeratorów wydania papierowego jak i e- wydania. Te różnego rodzaju dodatki sprawiają, że zakup pisma jest o wiele bardziej atrakcyjny dla odbiorcy. Jako opcja wprowadzona została także prenumerata odnawialna automatycznie, co ułatwia ciągłość kontaktu z czytelnikiem i łatwiejszy dostęp do pisma.

Jak podkreśla wydawca “Gazety Polskiej”, wersja elektroniczna została wprowadzona i promowana ze względu na fakt, że taki jest trend światowy. E- wydanie, a zwłaszcza mobilne wersje, mają także tę zaletę, że jest to również informacja o czytelnikach i ich preferencjach, oraz możliwość szybkiej interakcji i odpowiadania na ich bieżące potrzeby.

polskie wydawnictwa specjalistyczne promedia

hotelarz

promedia logo

Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne Promedia to wydawca branżowego pisma “Hotelarz”, więc jest to interesujące case study pisma, które kierowane jest do ściśle dedykowanej grupy odbiorców. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom klientów już w 2014 roku wydawnictwo wprowadziło sprzedaż miesięcznika “Hotelarz” również w wersji on-line. Wydawca postawił na sprawdzone rozwiązanie polegające na sprzedaży prasy poprzez specjalnie w tym celu utworzone platformy – pismo zostało wprowadzone do sprzedaży w wersji elektronicznej za pośrednictwem portali ekiosk.pl oraz www.e-gazety.pl i tam odbywa się cały proces obsługi klienta.

Jak podkreślają przedstawiciele wydawnictwa, ta forma prenumeraty oraz zakupu pojedynczych wydań cieszy się coraz większym zainteresowaniem czytelników. To pokazuje, że forma elektroniczna pism to nie tylko rozwiązanie dla największych, ogólnopolskich dzienników, ale również dla wydawców koncentrujących się na bardzo specjalistycznych grupach celowych, poruszających na łamach swoich pism tematy związane z określoną branżą. Po wtóre, na przykładzie tego wydawcy widzimy, że także proces realizacji i wdrożenia e-wydania do wydawnictwa jest jak najbardziej możliwy do zrealizowania dla wielu podmiotów z branży mediów.

wydawnictwo ringier axel springer polska

wydawnictwo ringier axel springer logo

auto świat katalog

auto świat poradnik

auto świat

fakt gazeta codzienna

forbes. profit

komputer świat twój niezbędnik

komputer świat

newsweek polska historia

newsweek polska

przegląd sportowy

Wydawnictwo Ringier Axel Springer Polska łączy z kolei e-wydania z pozostałą ofertą dostępu do treści cyfrowych, jako cel strategiczny przyjmując rozwój tychże subskrypcji cyfrowych. Produktem, jaki oferuje wydawca, jest nieograniczony dostęp do wszystkich treści w ramach danego serwisu – są tam treści pochodzące z magazynów, treści publikowane tylko online, a także materiały wideo czy audio. To właśnie w ramach subskrypcji czytelnicy otrzymują dostęp do elektronicznych wersji pism, mając do dyspozycji konsumpcję treści online, w aplikacji i jako pdf.

Dzienniki, tygodniki i miesięczniki wydawnictwa w wersji cyfrowej (e-wydania lub pdf zawierający wydanie prasowe w 100% zgodne z wersją drukowaną gazety) są dostępne na literia.pl także u dystrybutorów na ekiosk.pl, nexto, egazety.pl oraz w aplikacjach App Store i Google Play.

Jeżeli chodzi o komunikację z klientami, wydawnictwo zajmuje się promocją zarówno danej marki, jak i poszczególnych wydań czy pojedynczych treści, niezależnie czy jest to prasa drukowana, czy też subskrypcja cyfrowa. Głównym celem jest efektywność działań. Dlatego też dobór form promocji czy kanałów komunikacji może się różnić w zależności od osiąganych wyników.

Od 2015 roku wydawca oferuje “Newsweek” w modelu subskrypcyjnym, a od 2019 także “Forbes”. W 2019 roku nastąpiła zmiana w modelu, gdzie treści Premium są w pełni dostępne online w ramach cyfrowej subskrypcji. Do tego są obecne w zakupie pojedyncze e-wydania lub pdf (zawierający wydanie prasowe będące w 100% odpowiednikiem wersji drukowanej). Sam proces wdrożenia pierwszej oferty subskrypcyjnej zajął wydawcy kilka miesięcy.

Jak podkreślają przedstawiciele wydawnictwa: “Jesteśmy przekonani o dużym potencjale modelu subskrypcyjnego, którego częścią są e-wydania.  Tym bardziej, że rozwijająca się obecnie ekonomia subskrypcji wspiera naszą strategię.”.

wydawnictwo zwierciadło

zwierciadło

sens

zwierciadło logo

Magazyn “Zwierciadło” także można zakupić w wersji elektronicznej. Sprzedaż e-wydań w tym przypadku polega na oferowaniu wydań drukowanych zapisanych w formacie pdf w sklepie cyfrowym wydawnictwa i za pośrednictwem największych dystrybutorów e-wydań w tym między innymi: ekiosk.pl, Publio oraz Nexto.

Specyfika promocji e-wydań to głównie działania w internecie, wykorzystanie strony internetowej zwierciadlo.pl, social mediów  oraz newslettera. W przypadku wydań drukowanych dużo ważniejsza kwestia przy promocji to promocja dodatków oraz bohaterów/tematów z okładki. W przypadku e-wydań wydawca stara się bardziej podkreślić łatwy dostęp oraz atrakcyjność cenową. Dobrze poza okazjami cenowymi sprawdzają się specjalne dodatki do e-wydań przy dłuższych prenumeratach takie jak dostęp do gratisowych wydań archiwalnych.

Proces wdrożenia polegał na uruchomieniu własnej platformy do sprzedaży wydań cyfrowych. Na podstawie wydania drukowanego przygotowywany jest plik w formacie pdf. Oprócz własnej platformy wydawca korzysta także z dystrybucji w innych kanałach jak: ekiosk.pl, Publio czy Nexto.  E-wydanie magazynu “Zwierciadło” traktowane jest raczej jako uzupełnienie oferty, przeznaczone głównie dla klientów lubiących czytać prasę na urządzeniach mobilnych, i dla tych, dla których zakup magazynów może być utrudniony np. czytelników z zagranicy.

wydawnictwo infor biznes

dziennik gazeta prawna

dziennik gazeta prawna logo

W ramach cyfrowego wydania, poza codzienną gazetą “Dziennik Gazeta Prawna”, użytkownik otrzymuje dostęp do archiwum wydań gazety od 2002 roku oraz 8 tematycznych dodatków dla specjalistów, jak również specjalne poradniki i infografiki. Ponadto w strefie eksperta wydawca oferuje dla czytelnika: akty prawne, wskaźniki i stawki, kalkulatory, druki, wzory, formularze. Aby czytać DGP mobilnie można wejść na telefonie na stronę www.edgp.gazetaprawna.pl lub zainstalować aplikację DGP (dla urządzeń z Androidem lub iOS) i korzystać z dodatkowych możliwości (dodatkowe bezpłatne aktualności, odsłuchiwanie artykułów w trybie audio).

Zgodnie z założeniami strategicznymi wydawca systematycznie rozwija wersję cyfrową gazety. W czerwcu 2018 przebudowana została cała platforma www, ponadto zbudowana została całkowicie nowa wersja aplikacji DGP na urządzenia mobilne, z systemem operacyjnym Android oraz iOS. Aplikacja zawiera dodatkowe, bezpłatne treści, publikowane w dziale Aktualności. Dostęp do tych treści mają wszyscy, niezależnie od wykupionej subskrypcji. Aplikacja posiada także dodatkową funkcję audio. Dzięki nowej platformie na www.edgp.gazetaprawna.pl użytkownik ma możliwość czytania treści DGP we wszystkich przeglądarkach oraz logowania się na posiadany login i hasło do aplikacji mobilnych DGP na urządzenia (tablety i telefony) z systemami Android oraz iOS. Zakupy u wydawcy uprawniają do logowania się na wszystkich urządzeniach. Zakupy bezpośrednio w sklepach mobilnych uprawniają do logowania się wyłącznie na urządzeniach mobilnych, w ramach aplikacji, w której dokonano zakupu.

Kanały dystrybucji cyfrowego wydania DGP: bezpośrednio u wydawcy www.sklep.infor.pl, w firmach kolporterskich oraz na dedykowanych platformach.

Jak podaje wydawca, nowa sytuacja na rynku wywołana koronawirusem spowodowała, że czytelnicy „Dziennika Gazety Prawnej” zaczęli chętniej kupować i korzystać z wydań cyfrowych gazety. Dodatkowo wydawca przeprowadził akcje promocyjne – dla  prenumeratorów miesiąc korzystania z e-wydania za darmo, a także promocję samego e-wydania: 2 dostępy w cenie 9,80 zł za pierwszy miesiąc, a w kolejnych miesiącach w promocyjnej cenie tylko 79 zł w płatności autoodnawialnej. Promocja wydań cyfrowych “Dziennika Gazety Prawnej” różni się od promocji wydań papierowych gazety: treści kierowane są do potencjalnych klientów głównie kanałami cyfrowymi, na serwisach internetowych oraz w mediach społecznościowych, na profilach gazety.

Jak możemy zauważyć na powyższych przykładach wydawcy mają do e-wydań bardzo różnorodne podejście. Różnice pojawiają się zarówno jeżeli chodzi o samo podejście do tej formy prasy – jedni widzą w niej wielką szansę na przyszłość, dla innych stanowi ona tylko dodatek do działalności wydawniczej, jak i w sposobie komunikacji z czytelnikami – część łączy komunikację z odbiorcami prasy drukowanej, część z odbiorcami treści online, są też wydawcy, którzy dla e-wydań stosują zupełnie odrębne sposoby komunikacji.
zalety e-wydań pism
E-wydania umiejscowione są pomiędzy tradycyjną prasą drukowaną, a treściami online, stanowiąc pewien element łączący, pozwalający powiązać zalety pism papierowych poprzez starannie wyselekcjonowane treści i stałą formę przekazu, z zaletami dostępów cyfrowych – szybkością i łatwością dostępu. Z pewnością jest to forma prasy, na którą warto zwrócić uwagę, obecnie sytuacja temu sprzyja – czytelnicy pozostając w domach chcą mieć dostęp do swojej prasy, ale jest on utrudniony – dlatego jest to szansa dla e-wydań, żeby stały się one bardziej popularną formą i zyskały większe grono sympatyków, zarówno po stronie wydawców, jak i czytelników.