badania reklamy prasowej
w skali ogólnopolskiej
Dzięki opracowaniu badań reklamy prasowej przy zastosowaniu eyetrackera, czyli urządzenia do mierzenia ruchu gałek ocznych czytelnika, poszerzyliśmy zakres danych w raportach dostępnych w naszej ofercie. Obecnie, poza danymi dotyczącymi czytelnictwa i sprzedaży prasy, dysponujemy bardzo szczegółowymi informacjami na temat reakcji czytelnika na reklamę prasową i jego zaangażowania w materiały reklamowe. Okazało się, że reklama prasowa nie tylko jest mierzalna, ale także osiąga świetne efekty jeżeli chodzi o przyciąganie uwagi czytelnika!
zaplanuj własną kampanię reklamową w prasie!
Poniżej przedstawiamy wyniki badań reklamy prasowej dla grupy docelowej zamożnych kobiet. Poziom dochodów obliczany jest na gospodarstwo domowe (czyli włącznie z zarobkami innych domowników), a nie na jedną osobę, co pozwala lepiej zorientować się w sytuacji finansowej konsumenta. W grupie docelowej uwzględnione zostały osoby o dochodach na gospodarstwo domowe powyżej 8 tys. złotych na rękę. Jest to grupa licząca w Polsce 992 267 osób. Dane opracowane dla grupy docelowej dotyczą jednej emisji w każdym tytule prasowym, co oznacza że uwzględnione są dane dla jednego wydania przy danym piśmie. Poniżej prezentujemy nie tylko wyniki badań PBC, ale także instrukcję krok po kroku, na temat tego, jak odczytywać poszczególne wskaźniki i samodzielne opracować profesjonalny mediaplan dla kampanii reklamowych w prasie.
grupa docelowa: zamożne kobiety
Reklama w magazynach
AdReach (zasięg reklamy) określa procent lub liczbę osób w grupie docelowej, które realnie widziały reklamę w piśmie. Obliczany jest jako zasięg wydania modelowany sprzedażą egzemplarzową i zauważalnością reklamy prasowej.
Affinity to stopień dopasowania pisma do grupy docelowej. 100 oznacza że zasięg reklamy w grupie docelowej i w populacji są takie same, a <100 oznacza, że nasza grupa jest lepiej dopasowana do danego pisma.
AdExposure (ekspozycja reklamy) to liczba kontaktów statystycznego czytelnika z jedną reklamą w tytule podczas całego życia wydania pisma, przy uwzględnieniu wielu kontaktów czytelnika z wydaniem. Czytelnik statystycznie sięga po jedno wydanie pisma więcej niż raz, a więc zwiększa to liczbę kontaktów z reklamą. Obliczany jest poprzez iloczyn: liczby kontaktów z wydaniem x liczby kontaktów z reklamą. AdExposure jako liczba realnych kontaktów jest miarą uwagi, ponieważ badaniom podlega kontakt wzrokowy respondenta z reklamą a nie liczba jej wyświetleń.
AdExposureTime (czas ekspozycji reklamy) określa ile sekund statystyczny czytelnik spędził na jednej reklamie w piśmie podczas całego życia wydania pisma, przy uwzględnieniu wielu kontaktów czytelnika z wydaniem. Jest to iloczyn: czasu kontaktu z reklamą x liczby kontaktów z wydaniem x liczby kontaktów z reklamą. AdExposureTime jest miarą skupienia: im dłuższy jest czas kontaktu wzrokowego z reklamą, tym większa szansa na zapamiętanie jej elementów i zrozumienie komunikatu reklamowego.
RealGrossImpression to suma wysokiej jakości kontaktów z reklamą prasową uzyskana podczas całej kampanii reklamowej. „Real” oznacza, że jeden kontakt z jedną reklamą to średnio 2/3 sekundy. Tyle czasu potrzeba, aby czytelnik mógł świadomie zapoznać się z materiałem reklamowym. Obliczany jest jako iloczyn zasięgu wydania pisma, zauważalności reklamy, liczby realnych kontaktów statystycznego czytelnika z jedną reklamą w piśmie (adExposure) oraz liczby emisji reklamy. RealGrossImpression to miara intensywności kampanii reklamowej.
Magazyny | adReach (l) | Affinity | adExposure | adExposureTime (s) | realGross Impression |
Angora | 45 251 | 187 | 12 | 7 | 736 206 |
Tele Tydzień | 39 918 | 83 | 18 | 11 | 1 063 621 |
Twój Styl | 39 855 | 328 | 11 | 6 | 639 429 |
Claudia | 28 535 | 307 | 14 | 8 | 417 645 |
Życie na Gorąco | 20 874 | 84 | 12 | 7 | 419 710 |
Przyjaciółka | 19 586 | 122 | 13 | 7 | 318 940 |
Newsweek | 18 419 | 204 | 11 | 6 | 313 897 |
Polityka | 18 050 | 172 | 8 | 4 | 219 394 |
Wysokie Obcasy Extra | 17 087 | 276 | 9 | 5 | 207 073 |
Viva | 16 300 | 335 | 11 | 7 | 244 700 |
Zwierciadło | 15 417 | 230 | 10 | 6 | 203 559 |
Chwila dla Ciebie | 15 095 | 74 | 13 | 7 | 291 702 |
Party Życie Gwiazd | 13 170 | 146 | 13 | 8 | 254 639 |
Pani | 12 777 | 257 | 11 | 6 | 159 810 |
Dobre Rady | 12 728 | 148 | 13 | 8 | 190 069 |
Uroda Życia | 12 551 | 310 | 15 | 9 | 240 791 |
Tina | 12 353 | 148 | 13 | 8 | 179 227 |
Kobieta i Życie | 12 058 | 126 | 11 | 6 | 160 224 |
Z Życia Wzięte | 11 454 | 93 | 11 | 7 | 165 926 |
Świat Kobiety | 11 373 | 147 | 14 | 8 | 247 439 |
*Źródło: Polskie Badania Czytelnictwa, Zaangażowanie w reklamę, TG: kobiety o dochodach gospodarstwa powyżej 8 tys., XII’2019-XI’2020, N=937.
.
grupa docelowa: zamożne kobiety
Reklama w dziennikach
Dzienniki | adReach (l) | Affinity | adExposure | adExposureTime (s) | realGross Impression |
Gazeta Wyborcza Piątek | 30 507 | 163 | 8 | 6 | 401 321 |
Fakt Czwartek | 23 911 | 75 | 8 | 5 | 272 306 |
Super Express Piątek | 17 124 | 83 | 8 | 5 | 198 034 |
Rzeczpospolita Piątek | 6 595 | 159 | 9 | 6 | 57 419 |
Dziennik Gazeta Prawna Piątek | 6 019 | 162 | 9 | 6 | 60 678 |
Gazeta Krakowska Piątek | 4 639 | 214 | 7 | 5 | 62 481 |
Dziennik Bałtycki Piątek | 4 419 | 142 | 10 | 7 | 105 237 |
Gazeta Lubuska Sobota | 4 217 | 192 | 10 | 7 | 69 373 |
Dziennik Zachodni Piątek | 3 894 | 79 | 6 | 4 | 85 463 |
Nasze Miasto Czwartek | 2 869 | 50 | 10 | 7 | 86 739 |
*Źródło: Polskie Badania Czytelnictwa, Zaangażowanie w reklamę, TG: kobiety o dochodach gospodarstwa powyżej 8 tys., XII’2019-XI’2020, N=937.
.