Rośnie prenumerata cyfrowa
suma prenumeraty e-wydań
MIESIĄC |
2019 |
2020 |
---|---|---|
Styczeń | 878 979 | 898 425 |
Luty | 815 674 | 881 472 |
SUMA | 1 694 653 | 1 779 897 |
Prenumeraty e-wydań, jak i same e-wydania cieszą się coraz większą popularnością. Wynika to z faktu, że stanowią one ciekawe połączenie pomiędzy tradycyjną prasą drukowaną a treściami online. Dla czytelników jest to duże ułatwienie – mogą mieć swobodny dostęp do ulubionych tytułów prasowych nie wychodząc z domu, a ich zakup jest możliwy w dowolnym czasie. Z perspektywy wydawcy jest to dobry sposób na dotarcie do nowej grupy odbiorców oraz szansa na lepszy kontakt ze stałymi czytelnikami.
suma prenumeraty e-wydań 2016 – 2020
Taką tendencję wzrostową można zaobserwować już od dłuższego czasu, patrząc na analogiczne okresy ostatnich 5 lat. Porównując sumę prenumeraty e-wydań z okresu styczeń-luty 2016 roku do takiego samego okresu bieżącego roku możemy zaobserwować wzrost aż o 208 703 egzemplarzy, co stanowi ponad 13%. Taki okres czasu poddany analizie jest widocznym sygnałem, że trend na e-wydania jest czymś stałym, a nie przejściowym.
MIESIĄC |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
---|---|---|---|---|---|
Styczeń | 758 239 | 804 556 | 830 470 | 878 979 | 898 425 |
Luty | 812 955 | 779 469 | 763 916 | 815 674 | 881 472 |
SUMA | 1 571 194 | 1 584 025 | 1 594 386 | 1 694 653 | 1 779 897 |
Jest to więc forma prasy, której warto się przyjrzeć, zarówno z perspektywy wydawcy, czytelnika, jak i reklamodawcy, ponieważ e-wydania, choć są identyczną wersją pism drukowanych, mają swoją własną specyfikę. Przede wszystkim różnią się kanałami komunikacji z odbiorcą – e-wydania można promować w sposób bezpośredni prezentując ich treść na portalach, mediach społecznościowych, specjalnych platformach zakupowych czy przy zastosowaniu mailingu. Także sama grupa odbiorców może się różnić – wiekiem, zainteresowaniami czy sposobami spędzania czasu.
W przypadku dzienników opublikowaliśmy już dane za marzec 2020 roku, z których wynika, że po słabszym przełomie roku 2019/2020 nastąpił widoczny wzrost prenumeraty e-wydań i suma za ten miesiąc wynosi 849 747 egzemplarzy, niemal tyle co w październiku 2019 roku. Można przypuszczać, że wydawcy zaczynają rozwijać cyfrowe formy rozpowszechniania.
Z kolei czytelnicy, z racji obecnej sytuacji panującej na świecie (COVID-19) chętniej sięgają po prasę w takiej formie. Istnieje szansa, że czytelnicy, którzy wcześniej sięgali po wydania papierowe lub w ogóle nie byli zainteresowani zakupem prasy, w okresie pandemii przekonają się do określonych tytułów i będą po nie sięgali także w późniejszym czasie. Z tego względu dla wydawców jest to sytuacja pozwalająca na dotarcie do nowych, stałych czytelników.