W 2009 r. tylko co piąta kobieta w wieku 55-59 lat pracowała w pełnym wymiarze godzin, teraz już 62%. Wzrost zatrudnienia nastąpił także wśród kobiet 50-54 lata: do 73% w 2019 r. Obecnie większość kobiet pracuje do 59 roku życia.
W latach 2009-2019 największy wzrost zatrudnienia nastąpił wśród kobiet 50-64 lat i mężczyzn 55-64 lat. Wśród młodszych grup wzrost zatrudnienia jest kilku procentowy.
Zmienia się struktura wieku Polaków, jako społeczeństwo starzejemy się. Stąd w liczbach bezwzględnych kobiet w wieku 50-54 pracuje mniej niż 10 lat temu, ale kobiet w wieku 55-59 pracuje o 400 tys. więcej. Na rynku pracy najliczniejsi są mężczyźni w wieku 25-44 lat, ale w pozostałych grupach kobiety są równie licznie reprezentowane jak mężczyźni.
Poczucie zamożności jest dzisiaj dużo bardziej powszechne niż dekadę temu we wszystkich grupach wiekowych za wyjątkiem nastolatek. Najbardziej wzrosło ono wśród 40 i 50 letnich kobiet. Polska bardzo powoli przestaje być krajem podzielonym na młode kobiety zadowolone z sytuacji materialnej i nieco starsze – wykluczone.
Kobiety nadal rzadziej niż mężczyźni bardzo dobrze oceniają sytuację materialną swojej rodziny. Co więcej ta różnica pogłębiła się w ciągu dekady.
Lepsze oceny aktualnej sytuacji materialnej nie przekładają się na wzrost optymizmu co do przyszłej sytuacji materialnej. Procent kobiet i mężczyzn optymistycznie patrzących w przyszłość nie zmienił się i wynosi ok. 25%.
Średnio 24% kobiet optymistycznie patrzy w przyszłość. Ale to uczucie spada drastycznie wraz z wiekiem. Co trzecia 20- i 30-latka i tylko 10% sześćdziesięciolatek uważa, że sytuacja materialna ich rodziny będzie w przyszłości lepsza. Kobiety 55+ czują się wykluczone z przyszłości. Z drugiej strony widać duży spadek pozytywnych oczekiwań co do przyszłości wśród nastolatek.
Niemal we wszystkich grupach wiekowych kobiety częściej niż mężczyźni mają dyplom wyższej uczelni, studia podyplomowe lub doktorat. Przewaga w wykształceniu wyższym widoczna jest zwłaszcza wśród 30-letnich kobiet. Czy wykształcenie przekłada się na pozycję zawodową i zarobki?
Co dwudziesta kobieta i blisko co dziesiąty mężczyzna kieruje pracą osób, które są przełożonymi innych osób. Ta dysproporcja utrzymuje się także wśród 30-latków, a to w tej grupie przewaga w wykształceniu kobiet nad mężczyznami jest największa. Wyższe wykształcenie nie likwiduje różnic w pozycji zawodowej między kobietami i mężczyznami.
Kobiety w porównaniu z mężczyznami rzadziej zostają menadżerami, także wtedy gdy mają wysokie wykształcenie i sprawnie posługują się językiem angielskim. To potwierdza, że stereotyp, a nie tylko kompetencje mają wpływ na status zawodowy kobiet; dotyczy to także młodych.
Wychowanie dzieci jest jednym z kluczowych kontrargumentów przeciwników opinii o dyskryminacji zawodowej kobiet. Dane empiryczne pokazują, że kobiety o wysokich kompetencjach niezależnie w jakim wieku wychowują dzieci, rzadziej kierują pracą kierowników w porównaniu z mężczyznami.
Zmywarka do naczyń, to tanie dobro trwałe, które pokazuje stosunek do pracy kobiet. W 2019 r. co druga kobieta w wieku 30-49 lat posiadała w gospodarstwie domowym zmywarkę, to trzykrotnie częściej niż w 2009 r. Poziom wyposażenia w to dobro istotnie spada poczynając od gospodarstw kobiet 50+.
Wzrost poczucia zamożności rodziny nastąpił od drugiego półrocza 2016 r. Najmocniej wśród kobiet 20-49 lat, minimalnie wśród nastolatek. W 2019 r. nastolatki najrzadziej widziały pozytywnie aktualną sytuację materialną swojej rodziny.
W ciągu dekady spadł z 35% do 25% odsetek nastolatek, które uważają, że w przyszłości sytuacja materialna ich rodziny będzie lepsza. Najgorsze nastroje były w 2016 r. W ciągu ostatniego półtora roku mocno wzrosło pozytywne nastawienie kobiet w grupie wiekowej 20-49 lat. W 2019 r. była to najbardziej pozytywnie nastawiona do przyszłości grupa kobiet.
170 tys. zamożnych kobiet zobaczy reklamę w Twoim Stylu, a 93 tys. w Claudii.
Źródło: I-XII’19, wskaźnik adReach – zasięg reklamy wyrażony w liczbie osób, tg. – N=2787 tj. 8,9% populacji 15-75; pisma: miesięczniki.
Blisko 180 tys. optymistek zobaczy reklamę w Twoim Stylu, a 86 tys. w Avanti.
Źródło: I-XII’19, wskaźnik adReach – zasięg reklamy wyrażony w liczbie osób, tg. – N=2392 tj. 7,6% populacji 15-75; pisma: miesięczniki.
Kobiety dobrze wykształcone w miesięcznikach oglądają reklamy w Twoim Stylu (93 tys.), a dalej w Claudii, Olivii, Wysokich Obcasach Extra i Pani.
Źródło: I-XII’19, wskaźnik adReach – zasięg reklamy wyrażony w liczbie osób, tg. – N=945 tj. 3% populacji 15-75; pisma: miesięczniki.
Prasa precyzyjnie dociera do grupy docelowej! Zachęcamy do zapoznania się z case studies Wydawców pism…
Dlaczego reklama prasowa? Reklama prasowa pozwala na trafne dotarcie z przekazem do konkretnej grupy docelowej…
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją na temat zmian, jakie zaszły w badaniach prasy Polskich…
W ciągu ostatniego roku zainteresowanie danymi do analityki reklamy prasowej znacznie wzrosło. Jest to spowodowane…
Przedstawiamy ostatni raport z cyklu publikacji danych o wynikach reklamy prasowej. Raport dotyczy grupy docelowej…
Zachęcamy do zapoznania się z raportem na temat wyników badań reklamy prasowej dla grupy docelowej…